C C C C A+ A A- X

Промени в Закона за достъп до обществена информация

Дата на публикуване 13 януари 2016 Последна редакция 21 май 2019 Новини Отпечатай

Промените в Закона за достъп до обществена информация, част от които влязоха в сила от 12.01.2016 г., ще осигурят по-голяма възможност на гражданите да търсят и получават информацията, която ги интересува. С промените се ограничават възможностите за отказ, разширява се кръгът от задължени институции, както и информацията, която те са задължени да публикуват активно. 
Какво се променя от 12.01.2016 г.:
- Заявление за достъп до обществена информация вече ще може да се подава по електронен път, без да се изисква електронен подпис на подателя;
- Предвижда се създаването на платформа за достъп до обществена информация, през която ще могат да се подават заявления за достъп до информация;
- Ако сте поискали информацията да ви бъде предоставена в електронен формат, институцията ще бъде задължена да ви я изпрати по имейл, като за това няма да се попълва протокол или да се заплаща такса;
- Мълчанието на попитано трето лице няма да се приема за несъгласие да се предостави засягаща го информация, както досега, а за съгласие;
- Задължените институции ще трябва да публикуват активно - това значи, без да бъдат питани - 13 нови категории данни;
- Разширяват се досегашните задължени субекти и към държавни органи и публичноправни организации, се прибавят библиотеки, музеи и архиви. Изяснява се определението на понятието "публичноправна организация", което включва и контролирани от държавата и общините търговски дружества.

На 26 ноември 2015 г. бе приет на второ четене Законопроект за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ). Повечето текстове влизат в сила на 12 януари 2016 г., някои – три месеца по-късно, а трети – в други срокове, най-късният от които е през 2017. С измененията се подобрява, както режимът, свързан с предоставяне на обществена информация, така и този на т.нар. повторно използване на информация от обществения сектор. Разширява се възможността за електронен достъп.

Има нови категории – един от тези случаи се отнася до информация, предоставена повече три пъти по заявления (чл.15, ал.1, т.16). Създава се изискване да се публикува онлайн и информацията от обществен интерес, която трябва да се съобщава по инициатива на органите на власт (чл.14, ал.2). Ръководителите на администрациите се задължават да приемат списъци с допълнителни категории информация, подлежаща на оповестяване в Интернет (чл.15а, ал.3). Въвеждат се срокове за публикуване – три дни от обнародването, публикуването, респ. създаването на информацията (чл.15а, ал.4) и наказания за неизпълнение на задължението – от 50 до 100 лв. за физически лица и от 100 до 200 лв. за юридически лица (чл.42, ал.3).На администрацията се забранява да изисква електронни подписи на заявленията, изпратени по електронна поща (чл.24, ал.2). Това законодателно решение е отговор на негативните практики, наблюдавани през годините, да се обременяват гражданите с такива изисквания. Записва се от друга страна изрично задължение в отговор на заявление служителите да предоставят документи и по електронен път или чрез препращане към интернет адрес, на който са качени (чл.26, ал.1, т.4). В тези случаи няма да се подписва протокол за предоставяне на информацията, а достъпът ще е безплатен (чл.35, ал.3).

Гражданите ще могат да подават заявления и чрез специална платформа, на която ще се публикуват решенията по тях и дадената информация (чл.15в). Мълчанието на попитано трето лице няма да се приема за несъгласие да се предостави засягаща го информация, както досега, а за съгласие (чл.37, ал.1, т.2). Основна цел на измененията е да се подобри повторното използване на информация от обществения сектор, в съответствие с Директива 2013/37/ЕС. Стандартните условия за повторно използване на информация от обществения сектор и за публикуването й в отворен формат ще се определят с наредба на Министерския съвет. Институциите и организациите ще публикуват информация в отворен машинно четим формат в правителствен портал „отворени данни “ (чл.15г). Този формат дава възможност за лесно обработване на информацията за търговски и нетърговски цели.Таксите за повторно използване на информация, съхранявана от държавните органи, не могат да надхвърлят материалните разходи за нейното възпроизвеждане и предоставяне (чл.41ж, ал.1). Когато информацията е съхранявана от останалите организации, таксата не трябва да надвишава разходите по събирането, производството, възпроизвеждането и разпространението, заедно с разумна възвращаемост на инвестицията (чл.41ж, ал.3). Определянето на таксите ще бъде в съответствие с обективни, прозрачни и проверими критерии, определени с методика, приета от Министерския съвет. Предвижда се приемането на тарифи от Министерския съвет и общинските съвети. (чл.41ж, ал.5). Ограниченията за повторно използване на информация съответстват на предвидените в директивата и българското законодателство (чл.41б, ал.1).

В случаите на търговска и производствена тайна институциите и организациите са длъжни да правят преценка за надделяващ обществен интерес от преодоляване на защитата (чл.41б, ал.3). Ако такъв не е налице, институциите и организациите са длъжни да предоставят частично информацията за повторно използване (чл.41б, ал.2). ДВ. бр. 97 от 11 декември 2015 г.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемам Отказ Повече информация